Ireland jumps to third-favourite to win Eurovision after China censorship ban

Ireland jumps to third-favourite to win Eurovision after China censorship ban

Organisers of the Eurovision Song Contest, the riotously camp transcontinental music competition, banned a Chinese TV station from broadcasting Saturday's final.

The termination means the planned Chinese telecast of the second semi-final did not proceed as scheduled and that Mango TV would be unable to broadcast this weekend's Eurovision grand final.

So it makes sense to spell this one out yet again, so we can all crack on with more important matters - such as who to bet on to win some money and which (responsibly undertaken) drinking games to deploy ahead of Saturday's final.

On Tuesday, May 8, China's Mango TV blurred a rainbow flag that appeared during Switzerland's performance and also chose to cut performances from Ireland and Albania.

Video performances of the winners of the first semi-final you can watch here.

Twenty-six countries will compete at Eurovision's grand final - the 20 best semi-finalists will be joined by the Big Five - the United Kingdom, France, Germany, Spain and Italy - as they are the biggest financial contributors to the European Broadcasting Union, which produces Eurovision - and host country Portugal.




O'Shaughnessy said he was glad the EBU stood up for diversity. The EBU have since revoked chinas rights to broadcast the final!

Such censorship is perhaps unsurprising from a country which has a history of media censorship.

Dresses aflame, boleros with bat wings, helmets and tassel tops: Contestants on Europe's kitschiest song contest sure have created some imaginative looks for their stage performances.

In addition to China and Australia, the first edition of that contest is expected to include Hong Kong, Japan, Kazakhstan, Maldives, New Zealand, Papua New Guinea, Singapore, Solomon Islands, South Korea and Vanuatu.

O'Shaughnessy (25), from Skerries in Co Dublin, said he welcomed the EBU's decision "because from the very start we have just said love is love". Mango TV and China's TV and radio regulator did not reply to request for comment.

The journalist travelled to Lisbon courtesy of SBS.

Related Articles